"Manewry w porcie bywają naprawdę trudne. Ograniczona przestrzeń, spore rozmiary jachtów i brak umiejętności załogi - wszystko to nierzadko wywołuje chaos. Można go jednak uniknąć dzięki przezorności i treningowi. To nie samo żeglowanie wymaga od załogi najwięcej uwagi i skupienia. (...) Trzeba to przyznać: chyba każdemu żeglarzowi serce bije mocniej w momencie zbliżania się do portu lub kotwicowiska, choćby nawet był to jego dziesiąty lub setny manewr tego rodzaju. I nie jest to żaden wstyd; przecież jacht turystyczny jest kilkutonową jednostką wyposażoną w dość niewielki silnik, którą zaprojektowano z myślą o żegludze na pełnym morzu, a nie o specyficznych warunkach panujących w porcie."
[Manewry w porcie krok po kroku - Lars Bolle / Klaus Andrews]
Kilkudniowe szkolenie dedykowane osobom, które posiadają patent żeglarski i chcą poćwiczyć manewrowanie jachtem w porcie i manewrowanie jachtem pod żaglami. Poniżej przykładowy film z indywidualnej manewrówki (zobacz inne filmy na naszym kanale).
W trakcie szkolenia planujemy około dwa dni ćwiczyć manewry portowe na silniku. W miarę warunków wiatrowych jeden dzień poświęcimy na manewrowanie jachtem pod żaglami. Początek szkolenia pierwszego dnia rano (po uzgodnieniu telefonicznym, możliwość przyjazdu poprzedniego dnia wieczorem). Koniec ostatniego dnia około godz. 16.
Miejsce:
Gdańsk
Dojazd własny uczestników (samochód, pociąg, autobus...)
Zakwaterowanie możliwe na jachcie (trzeba mieć śpiwór)
Wyżywienie:
- we własnym zakresie - możliwe przygotowywanie posiłków na jachcie przez uczestników
Koszt uczestnictwa zawiera:
- szkolenie
- opłaty portowe
- paliwo do jachtu
- miejsce na jachcie
Koszt uczestnictwa nie zawiera:
- wyżywienia
- paliwa do webasto (ogrzewanie jachtu)
- dojazdu do miejsca zaokrętowania
Brak ukrytych kosztów
Plan szkolenia
Poznasz
-
- elementy budowy jachtu mające wpływ na manewrowanie
- wpływ pogody na manewrowanie jachtem
- sposoby manewrowania jachtem przy cumowaniu na różnych akwenach
Nauczysz się
-
- zacieśnionej cyrkulacji
- podejścia do nabrzeża "longside"
- odejścia od nabrzeża w różnych konfiguracjach
- parkowanie w "y-bomach" dziobem (między jachtami)
- parkowanie w "y-bomach" rufą
- odejście z "y-bomów"
- podejście do boi
- overholung na silniku
- manewry złożone
- manewr "człowiek za burtą" - wykonanie manewru w czasie poniżej 1 minuty - trzy metody i metoda klasyczna pętlą rufową
Dowiesz się
-
- jak stawać na kotwicy
- w zatoce
- w porcie
- jak stawać na kotwicy
Kolejność i zakres szkolenia zależy od warunków atmosferycznych i zapotrzebowania szkolonych.
Każda manewrówka trwa 3 pełne dni. Szkolenie zaczynamy o godzinie 9 rano pierwszego dnia i kończymy o godzinie 16 w trzecim dniu. W manewrówce uczestniczy 5 kursantów, z wyjątkiem wariantu VIP, który przewidziany jest dla 3 osób, co ma Wam zapewnić więcej godzina za sterem.